Формування й розвиток читацьких компетентностей молодших школярів

   Формування й розвиток читацьких компетентностей молодших школярів

Механізм читання складається з трьох компонентів :

  1. Зорове сприйняття надрукованого чи написаного ( упізнавання зорових сигналів букв, які позначають певні звуки).
  2. Відтворення звукової форми слова ( промовляння , « озвучування» - залежно від рівня оволодіння навичкою читання – словами чи складами ).
  3. Усвідомлення змісту ( розуміння прочитаного).

Технічний бік читання охоплює такі компоненти :

  • Спосіб( по буквений,відривний складовий, плавний складовий, плавний складовий із цілісним причитуванням окремих слів , читання цілими словами та групами слів).
  • Швидкість.
  • Правильність.
  • Виразність.

Кожний із них окремо , як і сукупність їх, підпорядковується смисловому аспекту читання ( свідомість читання).

Забезпечується розвитком певних аналізаторів:

  • Зорового ( рухи очей текстом ).
  • Мовного ( артикулювання).
  • Слухового ( слухання мовленнєвого переказу сприйнятого).

Фактори , що впливають на формування навички читання :

  • Характер тексту( складний чи легкий зміст , цікавий – нецікавий).
  • Образ слова ( шрифт, чіткість друку).
  • Зорове поле ( горизонтальне , вертикальне).
  • Антиципація ( смислова здогадка , вміння передбачати наступні літери).
  • Регресії очей ( повернення очима до прочитаного).
  • Розвиненість артикуляційного апарату.
  • Постановка дихання.
  • Активізація мислення .
  • Хороша пам ять.
  • Життєвий досвід.
  • Загальний розвиток учнів.

Ігри та вправи , що сприяють формуванню читацьких компетентностей

Оволодіння навичками читання першокласників здійснюється послідовно : добукварний . букварний і після букварний період.

  1. « На що схожа буква ?»
  2. « Живі букви»: дітям пропонується показати силует літери , яка вивчається.
  3. Читання складів – відкритих,закритих, зі збігом приголосних. Причому треба намагатися читати якомога швидше. Спочатку можна давати читати окремі рядки, потім читати до сигналу « стоп» і з ясувати , хто за цей час більше прочитав.
  4. Роботу зі складовими таблицями можна організувати у формі :
  • « Знайди й покажи ( розфарбуй ) заданий склад.
  • « Упіймай звук ( під час читання складів плескати в долоні , якщо в складі є заданий звук ).
  • « Заборонений звук» ( не читати склад , якщо там є загаданий звук)…
  • Робота зі складовою таблицею(попущені склади)- « Відчинивіконечко», « Збери пазли». Завдання – прочитати склади по рядках , по стовпчиках задіюючи й називаючи пропущені склади.
  • Розвиває увагу вибіркове читання: прочитай склади з твердими ( м якими ) приголосними, з однаковими голосними ( приголосними ) звуками, утвори злиття з даним приголосним , добери слова , які містять заданий склад тощо.

         5.Пропонуються стовпчики слів. Установка : « Читай чітко , швидко, без помилок !»

            Завдання :- прочитати слова за стрілочками( зверху вниз та знизу вгору);

                               -  прочитати стовпчик слів на одному диханні;

                                - прочитати слова із заданою кількістю складів;

                               - прочитати слова з наголошеним або першим , другим чи третім складом;

                              -  прочитати слова які відповідають на питання хто? ( що?) ….

          Ці слова можна читати хором , поодинці , працювати над ними в парах.

  1. Види робіт над текстом:

-Читання самостійне , хорове, « ланцюжком».

-Вибіркове читання.

-Читання за особами.

-Інтонаційне читання.

-Переказ твору.

-Завдання творчого характеру тощо.

Категорія: Поради | Додав: alenad79 (26.01.2016) Переглядів: 778 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar