Формування й розвиток читацьких компетентностей молодших школярів
Механізм читання складається з трьох компонентів :
- Зорове сприйняття надрукованого чи написаного ( упізнавання зорових сигналів букв, які позначають певні звуки).
- Відтворення звукової форми слова ( промовляння , « озвучування» - залежно від рівня оволодіння навичкою читання – словами чи складами ).
- Усвідомлення змісту ( розуміння прочитаного).
Технічний бік читання охоплює такі компоненти :
- Спосіб( по буквений,відривний складовий, плавний складовий, плавний складовий із цілісним причитуванням окремих слів , читання цілими словами та групами слів).
- Швидкість.
- Правильність.
- Виразність.
Кожний із них окремо , як і сукупність їх, підпорядковується смисловому аспекту читання ( свідомість читання).
Забезпечується розвитком певних аналізаторів:
- Зорового ( рухи очей текстом ).
- Мовного ( артикулювання).
- Слухового ( слухання мовленнєвого переказу сприйнятого).
Фактори , що впливають на формування навички читання :
- Характер тексту( складний чи легкий зміст , цікавий – нецікавий).
- Образ слова ( шрифт, чіткість друку).
- Зорове поле ( горизонтальне , вертикальне).
- Антиципація ( смислова здогадка , вміння передбачати наступні літери).
- Регресії очей ( повернення очима до прочитаного).
- Розвиненість артикуляційного апарату.
- Постановка дихання.
- Активізація мислення .
- Хороша пам ять.
- Життєвий досвід.
- Загальний розвиток учнів.
Ігри та вправи , що сприяють формуванню читацьких компетентностей
Оволодіння навичками читання першокласників здійснюється послідовно : добукварний . букварний і після букварний період.
- « На що схожа буква ?»
- « Живі букви»: дітям пропонується показати силует літери , яка вивчається.
- Читання складів – відкритих,закритих, зі збігом приголосних. Причому треба намагатися читати якомога швидше. Спочатку можна давати читати окремі рядки, потім читати до сигналу « стоп» і з ясувати , хто за цей час більше прочитав.
- Роботу зі складовими таблицями можна організувати у формі :
- « Знайди й покажи ( розфарбуй ) заданий склад.
- « Упіймай звук ( під час читання складів плескати в долоні , якщо в складі є заданий звук ).
- « Заборонений звук» ( не читати склад , якщо там є загаданий звук)…
- Робота зі складовою таблицею(попущені склади)- « Відчинивіконечко», « Збери пазли». Завдання – прочитати склади по рядках , по стовпчиках задіюючи й називаючи пропущені склади.
- Розвиває увагу вибіркове читання: прочитай склади з твердими ( м якими ) приголосними, з однаковими голосними ( приголосними ) звуками, утвори злиття з даним приголосним , добери слова , які містять заданий склад тощо.
5.Пропонуються стовпчики слів. Установка : « Читай чітко , швидко, без помилок !»
Завдання :- прочитати слова за стрілочками( зверху вниз та знизу вгору);
- прочитати стовпчик слів на одному диханні;
- прочитати слова із заданою кількістю складів;
- прочитати слова з наголошеним або першим , другим чи третім складом;
- прочитати слова які відповідають на питання хто? ( що?) ….
Ці слова можна читати хором , поодинці , працювати над ними в парах.
- Види робіт над текстом:
-Читання самостійне , хорове, « ланцюжком».
-Вибіркове читання.
-Читання за особами.
-Інтонаційне читання.
-Переказ твору.
-Завдання творчого характеру тощо. |